Kerap sakit kepala punca Barah Otak ??


Sejak 2 3 hari ni kepala aku kerap sakit , sakit kali ni yaallah hanya tuhan jea yang tau macam mana penderitaan yang aku alami . tiap tiap malam aku meraung menahan kesakitan , tiap tiap malam juga lah aku tabole tido na gtau kat mak rasa takut . tapi tapa lah biarla aku pendam simpan apa yang aku rasa . mungkin ni semua penghapus dosa dosa ku malah ujian dari ialahi .

aku makan ubat banyak mana pun sakit tetap tabole hilang and takan hilang . macam macam aku buat tapi ttp ta berhasil . sakit kali ni agak pelik sampai kan aku na buat apa pun semua tabole seolah olah aku lumpuh 1 badan . 1 bunyi pun aku tabole dengar . sampaikan adik buka pintu bilik pun kepala aku berdersing sakit yallah seolah olah pisau menikam kepala aku . 

aku nekad kalau kepala aku sakit lagi bsok aku kene pergi hospital chek doktor . takut takut ada apa apa yang berlaku dalam kepala aku . dalam hati aku asyk fikir , aku kene barah otak ke sampai sakit seteruk macamni ?? jika yea . kau tabahkan hati hamba mu ni yaallah ! aku mohon padamu , aku tawakal .



aku buat reasch kat google punca kepala sakit and barah otak so ni yang aku dapat . so aku na share kut kut bole cegah dari awal kan :) 



SAKIT . kerap sakit kepala antara simptom awal barah otak .


Apakah penyebab barah otak?

Sehingga kini penyebab kanser otak masih belum ditemui namun pengkaji masih mencari jawapan kepada masalah ini .
Antara faktor utama ditemui adalah genetik , keturunan , persekitaran dan bahan kimia .


Apakah faktor yang boleh meningkatkan risiko barah otak ?

Tidak terdapat faktor risiko yang jelas di kalangan pesakit yang menghidap barah otak . Kajian dijalankan mendapati sesetengah jenis barah otak lebih kerap berlaku kepada pekerja kilang penapis minyak , industri pembuatan bahan getah dan dadah selain ahli kimia .

Apakah gejala barah otak ?
  • Sakit kepala yang teruk terutama di sebelah pagi berbanding tengah hari
  • Sakit kepala berterusan diikuti loya dan muntah
  • Pandangan kabur
  • Sering lupa
  • Epilepsi (sawan, kekejangan otot dan tidak sedarkan diri)
  • Gangguan percakapan
  • Kesukaran menggerakkan kaki dan tangan
  • Gangguan ingatan atau perubahan personaliti
  • Kerap diserang sakit kepala

Gejala di kalangan kanak-kanak
  • Loya dan muntah
  • Gangguan penglihatan seperti penglihatan berganda atau juling
  • Gangguan makanan
  • Sebelah tangan menjadi lemah dan kekok
  • Perubahan pada gaya berjalan seperti terhincut
  • Kesukaran berjalan
  • Letih dan lemah badan
  • Peningkatan berat badan
  • Perubahan pada endokrin

Apakah jenis barah otak ?
  • Supra tentoria (bahagian atas otak)
  • Infra tentoria (bahagian bawah otak)

Kanser pada bahagian atas otak ialah :
  • Astrocytoma (ketumbuhan otak yang bukan berasal daripada sel-sel saraf)
  • Craniopharngioma (berasal daripada saki baki Rathker)
  • Kanser kelenjar pinea

Kanser pada bahagian bawah otak ialah:
  • Infra tentorial
  • Medulloblastoma (belakang otak)
  • Cerebeller astrocytoma (ketumbuhan pada serebrum)
  • Brain stem glioma (pangkal otak)
  • Ependymoma (ketumbuhan serebral yang berasal daripada sel-sel ependimal slia. Ia menyekat cecair serebrospina dan menyebabkan hidrosefulus jenis yang paling kerap berlaku.

TOLONGGG benda ni amat menyakitkan :(

Tapi benda ni juga lah penting sebab na tau ada ketumbuhan ke ta dalam otak kita . pffttt -.- bole botak kepala kalau tiap tiap bulan aku kene scan mcmni 

Apakah rawatan yang dijalankan bagi mengesan barah otak ?

Biasanya doktor akan membuat diagnosis melalui pemeriksaan neurologi termasuk ujian mental , pemeriksaan mata , ujian pendengaran, kuasa dan pemeriksaan saraf kranial dan lain-lain . Selain itu doktor akan melakukan pemeriksaan menggunakan alat pengimbas tomografi berkomputer iaitu sejenis alat sinar-X menggunakan komputer untuk memaparkan struktur otak terperinci .

Biopsi- kaedah ini dilakukan bagi mengesahkan kewujudan tumor otak disamping menentukan jenis histologi tumor .

Pengimbas Pet (Positron Emission Tomography)- alat ini menggunakan bahan gula yang dirawat menggunakan bahan radioaktif deoksiglukosa . Bahan ini akan disuntik dalam vena dan proses pengimbasan dilakukan .

ODAH ODS :)

23 comments:

shahril said...

berikut adalah testimoni pesakit kanser otak tahap 4 yg sembuh dlm masa seminggu sahaja setelah mengambil penawar kanser B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass.. sila lihat di sini http://www.facebook.com/groups/197287873647763/433042483405633/?ref=notif&notif_t=group_comment_reply

Its Me Rizuwan said...

ASSALAMUALAIKUM JANGAN GENTAR OR TAKUT SEBAB PENYAKIT NIH MMG KITA TAK DUGA SEBAB IA MMG DAH ADA PADA SI PENGHIDAP 1ST TIME DOC CAKAP SY MMG KENA KENSER RASA NK MANAGIS TP X DPT BT2 MCM BIASA2 TP SEBENAR DLM HATI YA ALLAH ... RSE BERDEBAR2 NK GITAU FAMILY MSE TU TP FAMILY STILL BLUR2 HUAAAA NI9H LA SUSAH SIKIT KLU HIDUP BLURING NIH NOW TENGAH BT CD4 KAT MANE YG MENGHIDAP KENSER TUMOR NIH PARAS DARAH KURANG DARI 200 NOE NK TINGKATKAN SISTEM DRAH KE 500 SO FAR ALHAMDULILLAH SAKIT XDEE TP KESAN UBT TUH YG BLURING!!!!

intan_ahmad said...

saya nak tanya...selalu mengalami sakit kepala, penglihatan kurang jelas, badan berasa lenguh2...adakah tu tnda nya...tapi saya takut nak pergi cek di klinik

fatimah said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Penawar Kanser

misschah96 said...

Saye pernah jatuh mase kecik2. Mase sekolah menengah.. kepala saya dah start sakit, sekarang ni dah abis sekolah makin teruk lak.. saya memang tak boleh tunduk lah.. sakit sangat.. mata saya start kabur mase sekolah menengah.. dah pakai spek sakit jugak kepala ni.. kebas tu ade lah duduk kat kerusi pon kebas.. sebelah kiri.. semua sebelah kiri.. sakit kepala pun sebelah kiri, badan cepat letih dan mengantuk, telinger saya memang adr masalah sikit.. kurang jelas biler org ckp.. mahal tak nak buat ct scan tu..

Unknown said...

Saya selalu jugak la sakit kepala mcm ni..bngun tidur rasa mcm nak pengsan je.lpstu saya ni aktif la dlm sukan semua tu.. stia kali jugak la brlaku.sy main sukan xsmpai stngah jam rasa sakit kepala xboleh tahan..sy terus duduk .rasa nak muntah semua pun ada. Muka saya selalu pucat je. Tu yang takut sgt kalau2 ade apa2 pnykit ke..sbb slama ni klau demam ke sakit ape ke sy xprnh nak prgi check dkt klinik or hospital pun..

Unknown said...

Sejak 2 3 hari ni pun saya rasa pening2 tpi takder lahh smpai muntah2 semua tuu.. penglihatan saya kabur dri darjah 5 mmg saya dh pakai spek tpi still pening .. hanya Allah jer tahu mcm mana sakitnya.. waktu sekolah rendah gi cek doc,doc kata saya menghidapi migrain. Migrain bahaya tak? Huarghhh😭😭

Unknown said...

Sy sllu sakit kepala....tulang belakang sllu sakit...mata sakit....hidung berdarah......kenape ye? Sy tknk pergi cek kat doktor.ade sape2 boleh bgitau tak?

jusinfiniti said...

ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BOLEH DIUBATI :

KANSER PARU-PARU
KANSER USUS BESAR
KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
KANSER PUNDI KENCING
LEUKIMIA
KANSER REKTUM/DUBUR
KANSER TULANG
KANSER OTAK
KANSER OVARI
KANSER HATI
KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
KANSER PAYUDARA
KANSER RAHIM
KANSER PROSTAT
KANSER PERUT
KANSER PANKREAS
KANSER PITUITARI
KANSER KELENJAR LIUR
KANSER VAGINA/FARAJ
KANSER KULIT
KANSER MULUT
KANSER HIDUNG
KANSER TIROID
KANSER TEKAK
KANSER TESTIS
KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
DAN LAIN-LAIN KANSER

jusinfiniti said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm150 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi

NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

jusinfiniti said...

ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BOLEH DIUBATI :

KANSER PARU-PARU
KANSER USUS BESAR
KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
KANSER PUNDI KENCING
LEUKIMIA
KANSER REKTUM/DUBUR
KANSER TULANG
KANSER OTAK
KANSER OVARI
KANSER HATI
KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
KANSER PAYUDARA
KANSER RAHIM
KANSER PROSTAT
KANSER PERUT
KANSER PANKREAS
KANSER PITUITARI
KANSER KELENJAR LIUR
KANSER VAGINA/FARAJ
KANSER KULIT
KANSER MULUT
KANSER HIDUNG
KANSER TIROID
KANSER TEKAK
KANSER TESTIS
KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
DAN LAIN-LAIN KANSER

jusinfiniti said...

ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BOLEH DIUBATI :

KANSER PARU-PARU
KANSER USUS BESAR
KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM
KANSER PUNDI KENCING
LEUKIMIA
KANSER REKTUM/DUBUR
KANSER TULANG
KANSER OTAK
KANSER OVARI
KANSER HATI
KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA
KANSER PAYUDARA
KANSER RAHIM
KANSER PROSTAT
KANSER PERUT
KANSER PANKREAS
KANSER PITUITARI
KANSER KELENJAR LIUR
KANSER VAGINA/FARAJ
KANSER KULIT
KANSER MULUT
KANSER HIDUNG
KANSER TIROID
KANSER TEKAK
KANSER TESTIS
KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN
KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU
DAN LAIN-LAIN KANSER

Unknown said...

Nenek sy ad migrain..dye penh munth n leps doktor bg ubat dye ok..nenek sy kate bile bende tu dtg mmg rse nk pengsan n pening je kepala dye..dye kate migrain bole dtg tibe2 n lg2 waktu dye stress and penat sangat..tu je yg sy thu ttg migrain..but kalau awk ad migrain juzz kene rest n jumpe dok tu je

Unknown said...

assalamualaikum…sy nk tanya kenapa saya selalu sakit kepala bahagian ats,tangan saya kiri dan kanan kebas,mata kdg2 kurg jelas dan rambut saya semakin gugur…sekarg sampai boleh nampak kulit kepala saya perasaan kerana rambut saya nie memang lebat namun sekarang kalau sikat rambut gugur..mandi gugur…and kdg2 saya bermain rambut utk ikat pun gugur…
boleh saya tahu kenapa yea…

tina said...

Mari buat group whatsapp nak..sy bru disahkan brain tumor..dokt nak wat biopsi..tp sy xnak..skrg sy amik herba dr dokt luar..sy akui sy takut n blajar utk terima sakit ni..0182447604..salam perkenalan..

tina said...

Mari buat group whatsapp nak..sy bru disahkan brain tumor..dokt nak wat biopsi..tp sy xnak..skrg sy amik herba dr dokt luar..sy akui sy takut n blajar utk terima sakit ni..0182447604..salam perkenalan..

KHai said...

Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Kanser Otak Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

SiLa KLik Sini

Unknown said...

Dah setahun kena sakit kepala tapi 2 hari yg lepas ujian buat saya. Ya Allah sakit yg teramat sangat cam nak hentak pala kat dinding. Saya dah buat ct scan 2 hari lepas dan akan dpt resultsnya minggu depan. Allahu Akbar sressnya

Unknown said...

Dah setahun kena sakit kepala tapi 2 hari yg lepas ujian buat saya. Ya Allah sakit yg teramat sangat cam nak hentak pala kat dinding. Saya dah buat ct scan 2 hari lepas dan akan dpt resultsnya minggu depan. Allahu Akbar sressnya

Unknown said...

Sy pun ade pening2...bhgian tgh kepala... Loya... Penglihatan sy makin kabur... Tp nak check doktor takut.

Unknown said...

Sejak telinga sy dimasuki air pd 3 bln ketika bru msuk form3 yg lpas.. Kpla sy jdi pening/sakit.. Penglihatan seblh mata pla kadang2 kabur dan bahagian atas kpla sy skit adakah ini tanda2ny... atau sy blh merawatny dgn aprikot yg sy bli..

Unknown said...

Sejak akhir2 nie sya selalu sakit kpla rasa nk mutah dan cepat lupa lepas 5-8 sya mcm lupa apa sya buat barang sya selalu hilang sbb lupa letak kat mna.Nk pi chek xdk org nk bawak .

Unknown said...

hai salam saya juz nak sharing something yg susah saya nak gambar kan n saya xthu sakit ape saya alami selama nie kepala saya kerap sakit n sentiase sakit cpt marah mood kejap ok kejap x saya blur n sy xtahu kenapa bdan saya sntiase sakit kurang tenaga kerap lemah bila dah sakit kepala mula lah asyik mcm nk tido je tp bila bgn sakit tu masih ada jgk rambut jgn ckp tiap kali mndi mcm org bru lepas gunting juz b4 nie sy kna pnyakit jantung but x serius n now kerap sakit kepala adakah sy kanser or hurm x sy tkt n tkt utk lalui sdri

Post a Comment