Kerap sakit kepala punca Barah Otak ??


Sejak 2 3 hari ni kepala aku kerap sakit , sakit kali ni yaallah hanya tuhan jea yang tau macam mana penderitaan yang aku alami . tiap tiap malam aku meraung menahan kesakitan , tiap tiap malam juga lah aku tabole tido na gtau kat mak rasa takut . tapi tapa lah biarla aku pendam simpan apa yang aku rasa . mungkin ni semua penghapus dosa dosa ku malah ujian dari ialahi .

aku makan ubat banyak mana pun sakit tetap tabole hilang and takan hilang . macam macam aku buat tapi ttp ta berhasil . sakit kali ni agak pelik sampai kan aku na buat apa pun semua tabole seolah olah aku lumpuh 1 badan . 1 bunyi pun aku tabole dengar . sampaikan adik buka pintu bilik pun kepala aku berdersing sakit yallah seolah olah pisau menikam kepala aku . 

aku nekad kalau kepala aku sakit lagi bsok aku kene pergi hospital chek doktor . takut takut ada apa apa yang berlaku dalam kepala aku . dalam hati aku asyk fikir , aku kene barah otak ke sampai sakit seteruk macamni ?? jika yea . kau tabahkan hati hamba mu ni yaallah ! aku mohon padamu , aku tawakal .



aku buat reasch kat google punca kepala sakit and barah otak so ni yang aku dapat . so aku na share kut kut bole cegah dari awal kan :) 



SAKIT . kerap sakit kepala antara simptom awal barah otak .


Apakah penyebab barah otak?

Sehingga kini penyebab kanser otak masih belum ditemui namun pengkaji masih mencari jawapan kepada masalah ini .
Antara faktor utama ditemui adalah genetik , keturunan , persekitaran dan bahan kimia .


Apakah faktor yang boleh meningkatkan risiko barah otak ?

Tidak terdapat faktor risiko yang jelas di kalangan pesakit yang menghidap barah otak . Kajian dijalankan mendapati sesetengah jenis barah otak lebih kerap berlaku kepada pekerja kilang penapis minyak , industri pembuatan bahan getah dan dadah selain ahli kimia .

Apakah gejala barah otak ?
  • Sakit kepala yang teruk terutama di sebelah pagi berbanding tengah hari
  • Sakit kepala berterusan diikuti loya dan muntah
  • Pandangan kabur
  • Sering lupa
  • Epilepsi (sawan, kekejangan otot dan tidak sedarkan diri)
  • Gangguan percakapan
  • Kesukaran menggerakkan kaki dan tangan
  • Gangguan ingatan atau perubahan personaliti
  • Kerap diserang sakit kepala

Gejala di kalangan kanak-kanak
  • Loya dan muntah
  • Gangguan penglihatan seperti penglihatan berganda atau juling
  • Gangguan makanan
  • Sebelah tangan menjadi lemah dan kekok
  • Perubahan pada gaya berjalan seperti terhincut
  • Kesukaran berjalan
  • Letih dan lemah badan
  • Peningkatan berat badan
  • Perubahan pada endokrin

Apakah jenis barah otak ?
  • Supra tentoria (bahagian atas otak)
  • Infra tentoria (bahagian bawah otak)

Kanser pada bahagian atas otak ialah :
  • Astrocytoma (ketumbuhan otak yang bukan berasal daripada sel-sel saraf)
  • Craniopharngioma (berasal daripada saki baki Rathker)
  • Kanser kelenjar pinea

Kanser pada bahagian bawah otak ialah:
  • Infra tentorial
  • Medulloblastoma (belakang otak)
  • Cerebeller astrocytoma (ketumbuhan pada serebrum)
  • Brain stem glioma (pangkal otak)
  • Ependymoma (ketumbuhan serebral yang berasal daripada sel-sel ependimal slia. Ia menyekat cecair serebrospina dan menyebabkan hidrosefulus jenis yang paling kerap berlaku.

TOLONGGG benda ni amat menyakitkan :(

Tapi benda ni juga lah penting sebab na tau ada ketumbuhan ke ta dalam otak kita . pffttt -.- bole botak kepala kalau tiap tiap bulan aku kene scan mcmni 

Apakah rawatan yang dijalankan bagi mengesan barah otak ?

Biasanya doktor akan membuat diagnosis melalui pemeriksaan neurologi termasuk ujian mental , pemeriksaan mata , ujian pendengaran, kuasa dan pemeriksaan saraf kranial dan lain-lain . Selain itu doktor akan melakukan pemeriksaan menggunakan alat pengimbas tomografi berkomputer iaitu sejenis alat sinar-X menggunakan komputer untuk memaparkan struktur otak terperinci .

Biopsi- kaedah ini dilakukan bagi mengesahkan kewujudan tumor otak disamping menentukan jenis histologi tumor .

Pengimbas Pet (Positron Emission Tomography)- alat ini menggunakan bahan gula yang dirawat menggunakan bahan radioaktif deoksiglukosa . Bahan ini akan disuntik dalam vena dan proses pengimbasan dilakukan .

ODAH ODS :)

2 comments:

shahril said...

berikut adalah testimoni pesakit kanser otak tahap 4 yg sembuh dlm masa seminggu sahaja setelah mengambil penawar kanser B17 + Bromilin + Graviola + Sabah Snake Grass.. sila lihat di sini http://www.facebook.com/groups/197287873647763/433042483405633/?ref=notif&notif_t=group_comment_reply

Its Me Rizuwan said...

ASSALAMUALAIKUM JANGAN GENTAR OR TAKUT SEBAB PENYAKIT NIH MMG KITA TAK DUGA SEBAB IA MMG DAH ADA PADA SI PENGHIDAP 1ST TIME DOC CAKAP SY MMG KENA KENSER RASA NK MANAGIS TP X DPT BT2 MCM BIASA2 TP SEBENAR DLM HATI YA ALLAH ... RSE BERDEBAR2 NK GITAU FAMILY MSE TU TP FAMILY STILL BLUR2 HUAAAA NI9H LA SUSAH SIKIT KLU HIDUP BLURING NIH NOW TENGAH BT CD4 KAT MANE YG MENGHIDAP KENSER TUMOR NIH PARAS DARAH KURANG DARI 200 NOE NK TINGKATKAN SISTEM DRAH KE 500 SO FAR ALHAMDULILLAH SAKIT XDEE TP KESAN UBT TUH YG BLURING!!!!

Post a Comment