kenapa aku di uji ??


KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI ?
QURAN MENJAWAB : “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan : Kami telah beriman , sedangkan mereka tidak diuji ? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang orang yang benar dan , sesungguhnya Dia mengetahui orang orang yang dusta .” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TA DAPAT APA YANG AKU IDAM IDAMKAN ?
QURAN MENJAWAB : “ Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu , dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu , Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui . ” – Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?
QURAN MENJAWAB : “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya . ” – Surah Al-Baqarah ayat 286


KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST ?
QURAN MENJAWAB : “ Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orran orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang orang yang beriman. ” – Surah Al-Imran ayat 139



KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ??
QURAN MENJAWAB : “ Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang orang yang khusyuk ” – Surah Al-Baqarah ayat 45


KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??
QURAN MENJAWAB :  “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang orang mu’min , diri , harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka ?” – Surah At-Taubah ayat 111


KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
QURAN MENJAWAB : “Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain dari Nya . Hanya kepadaNya aku bertawakkal .” – Surah At-Taubah ayat 129


KITA BERKATA : AKU TA DAPAT TAHAN !!
QURAN MENJAWAB : “ dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah . Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir . ” – Surah Yusuf ayat 12

P/S  : Sungguh kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNYA . DIA memberi dengan hikmah , apa yang PERLU bukan apa yg kita MAHU .
Ketentuan ALLAH sudah cukup sempurna , jangan cemarkannya dengan secalit keraguan .




ODAH ODS :)

2 comments:

Datin Sri Yumi said...

trbaik.... sy kembali semngat

:) said...

yeahh alhamdulillah :)) be strong my dear

Post a Comment